/ Bilder med citat /

Okontaktbar

Vi satt där ute på hans balkong
som vi alltid gjorde varje sommarkväll
med ett varsitt glas o'boy i handen 
oftast skrattade vi men idag 
idag var det annorlunda.
 
Jag hade hållt inne på en tickande bomb
en känslomässig och stor bomb 
som det aldrig skulle gå att klippa någon tråd på 
oavsett om den var grön, gul eller röd
utan den tickade tickade tickade 
och en dag skulle den explodera
 
Å det var som att han visste när jag klev in i lägenheten
och när han gav mig en blick jag aldrig sett förut
men han sa aldrig något
fast det gjorde han inte särskilt ofta
utan det var alltid jag som fick föra konversationerna
men han var lyhörd
det var han alltid
så visste jag att idag skulle det aldrig bli som förr.
 
När jag slörpat upp den sista klunken i o'boy glaset
så hände det 
det jag hade fastat för inför så himla länge
det exploderade och hela min kropp var i lågor
hjärnan hann inte reagera på vad som just hände
å jag började störtböla som dagen mamma dog.
 
Jag som alltid var så tom på fantasi 
och hade så svårt att uttrycka mina känslor
var nu i en färgklar värld
med så mycket metaforer.
 
"Fan Johan, jag vill inte ha en het sommardag med en bar och öppen himmel med varma vindpustar
inte heller vill jag ha kyla och regn med åskmoln och dunder. Du vet vad jag vill ha."
Han kollade på mig lite förvirrat och öppnade sin mun
fan vad jag flämtade och bara fruktade hans svar
"Mikaela, vad menar du? Ge mig inte dina dumma tala i gåtor, utan säg ärligt nu."
"Jösses Johan. Jag vill ha en dag med ett molntäcke över staden med blött gräs med en sol som försiktigt värmer gräset och ger en varma vindpustar. Jag vill ha dig, hela dig."
 
Nästa ögonblick blir jag så besviken
handlingen han gör var jag inte beredd på
men ändå visste jag det innerst inne
jag kollar sorgset upp mot taket med krossat hjärta
medan han ställer sig upp och sträcker ut sina armar 
på det där sättet han brukar göra när han ger sina tröstande kramar
när man är ledsen över något dumt å korkat. 
 
Fast som jag sa
idag var det annorlunda
idag var det ingen kram han tänkte ge
idag greppade han mitt ansikte så hårt
och sköt sig fram så ordentligt på min kropp
att jag nästan snubblade omkull
å om jag trott att jag exploderade nyss
så var det nu 
just nu i det här tillfället 
som min kropp exploderade och reagerade på ett sätt den aldrig gjort förut
å min och hans kropp var en
och vi var i lågor
lågor som sent skulle släckas.