/ Utomlands /

Dag 1 i Berlin, Tyskland (4 November)

Dagen började supertidigt då vårt flyg gick 06.30. Jag sov över hos Bella för att det skulle bli smidigare med skjuts till flygplatsen. Men innan vårt flyg gick så började vi morgonen (snarare gryningen) med en hotellfrukost. Riktigt nice! Det är väl ändå så man startar semestern? 
 
När vi käkat klart tog vi transfern till Arlanda. Denna gång flög vi från terminal 2, faktiskt första gången. Kändes verkligen skumt. Tycker om terminal 5 mer, om vi nu ska vara sådana. Vårt flyg gick i tid och det är ju rätt sällsynt nu för tiden, hehe. Hela flygytiden gick otroligt snabbt och det var skönt, inga USA flygtimmar direkt. När vi kom fram till flygplatsen köpte vi ett Welcome Card som vi hört talats om, så kan man åka med all kollektivtrafik i Berlin. Vi köpte det och kassören om hur vi skulle ta oss till vårt hotell. Verkade inte för avancerat! Vi bytte buss en gång och när vi klev av den andra var det bara cirka 100 meter till hotellet. Riktigt smidigt! 
 
Då vi var framme på hotellet vid cirka 09.30 var det inte läge än att checka in, men vi lämnade våra grejer och åkte sedan till Alexanderplatz för frukost, vi var vrålhungriga. Efter massor med försök, kändes som att det inte fanns frukostställen någonstans, gav vi upp och gick till Dunkin Donuts. Lite tråkigt då man hellre vill prova något tyskt, men nöden har ingen lag. Vi satt där i cirka en timme och bara tog det lugnt, vi var så trötta. Men ändå exalterade att vi var i Berlin tillsammans! Jag och min bästavän utomlands? Kunde inte bli bättre! 
 
När vi var klara gick vi ut på torget för att se vad det erbjöd. Vi gillade inte Alexanderplatz, det kom vi på rätt snabbt. Finns så mycket mer finare att se än Alexanderplatz. Vi kollade i lite affärer men var så trötta att vi begav oss tillbaka till hotellet, i hopp om att de kanske städat klart rummet lite tidigare än förväntat. 
 
Vi satt i lobbyn och väntade, surfade lite och tog det lugnt. Vi fick vårt rum 13.30 så en och en halvtimme tidigare, ändå bra! Det första jag gjorde var att packa ur väskan och göra mig hemmastadd, haha. Tog sedan en dusch innan jag joinade Bella på en powernap. Vi var så utmattade. 16.30 vaknar vi och försöker planera vår kväll. Vi bestämmer att käka på ett hak i närheten och se om vi kanske får energi efter det att gå ut. 
 
När vi kände oss redo för att äta frågade vi receptionen om någon restaurang de kunde tipsa om som låg i närheten. Brot und Rosen fick vi höra. Vi var lite skeptiska, eftersom vi tänkte att receptionen tipsar ju bara om någon restaurang de har ett samarbete med, oavsett om det var bra eller dåligt. Men jisses, vi hade en jättebra upplevelse!
 
Hela menyn var på tyska så vi förstod ju inte ett dugg, men vi hade en jättetrevlig servitör som hjälpte oss så gott han kunde, haha. Jag har provat risotto en gång förut och det var inte gott så jag har aldrig gett det en till chans, men det fanns inte mycket mer "lätt" mat på menyn som jag var sugen på, så jag körde bara. Det var över all förväntan, såååå god saffransrisotto. Bella älskade även sin tryffelpasta, så vi båda var jättenöjda. Vi körde även en efterrätt trots att jag var proppmätt. Jag tog en pannacotta och även den var fantastisk. Om ni ska till Berlin och bor i Am Friedricshain så måste ni gå dit, ni kommer inte ångra er! 
 
När vi var mätta och belåtna bestämde vi oss för att hitta en mataffär för att köpa lite snacks och vin ifall vi skulle få lust att gå ut. Promenaden dit var jätterolig då Bella var lite på sniskan och hon skulle fråga om vägen, gud vad jag skrattade. Vi kom fram till en affär som heter Rewe där de hade ett hyfsat stort utbud. Vi plockade på oss det vi var sugna på och begav oss sedan hemåt. Det blev ingen utgång, istället åt vi choklad och hade riktigt deep talk. Men Gud vilken bra dag vi hade haft, vi såg fram emot de resterande dagarna! 
 
Frukost! 
Fantastisk vy från fönstret. Magiskt att åka under morgonen! 
Touchdown Berlin! 
Vår jättenyttiga frukost. 
Lite halvtomt på folk i början när vi kom. 
Såååå gott!! 
Våra efterrätter. 
Inte lika tomt. 
Vi blev bjudna på shots och jag sa högt: "NOOOOOO!!". Haha, jag avskyr shots. Men vi fick ned den. Någon slags citronshot men den var fortfarande fruktansvärd. Fyfan. 
Lite matshopping! 
#1 / / Anonym:

"Hatar shots"
Det tyckte du inte på Harrys när du tyckte Fireball var en bra idé?! 😂