/ Utomlands /

Dag 1 i Ohrid, Makedonien (28-29 juli)

Efter ett försenat flyg från Sturup så var vi framme runt 01.00 tiden i Skopjes flygplats. Vi var dock inte framme i vår slutdestination utan skulle bila i cirka 3 timmar till Ohrid där vi skulle spendera några dagar. Vår taxichaufför väntade på oss men fick vänta lite ytterligare då min morbror skulle hämta sin hyrbil för att kunna följa efter som en karavan då Makedonien inte är speciellt känt för att använda mycket skyltar i sina vägar. Eller gatulampor för den delen!! Vi körde i becksvart mörker i typ 3 h och satt på nålar eftersom att chauffören körde galet snabbt, också ett kännetecken för makedoner fick vi reda på. Alla körde som galningar! 
 
När vi kom fram ville jag bara gråta av lycka, jag trodde att jag skulle dö på vägen och något jag skulle känna alla dagar framåt. Klockan var då runt 04.00 och vi mötte min kusin Peter på torget, han som vi kom dit för, då han skulle gifta sig. Vi fick våra nycklar av honom till vår lägenhet och jag stupade ned i säng, vilken lång dag och mycket intryck! Jag sa till mig själv, att om någon kommer och knackar på dörren imorgon för att dra med mig till stranden, kommer jag slänga igen dörren i dens ansikte, haha. Jag känner min släkt, man får aldrig tillräckligt med sömn av dem!!! 
 
Men självklart, fredag morgon, knackade det på dörren och jag trodde jag hade blinkat i några sekunder, så trött var jag. Hade jag något val? Nej, vi skulle till torget, möta de andra svenskarna och sedan till stranden. Visst, det är fantastiskt. Men jag hade fler dagar på mig, snälla, inte idag! 
 
Humöret svängde dock snabbt. När vi var på torget fick vi hälsa på alla Peter och Elenas (brudparet) vänner som flugit dit från samtliga delar av Sverige. Så himla kul! Det var minst 20 personer! Vi lunchade på ett ställe som hette Magic och bara njöt innan vi alla begav oss till en strand som heter "Park Golden Beach" för att sola och bada. Det var fantastiskt att bada i ett så fint vatten igen. Sist var Zakynthos och det var ett år sen då! 
 
Vi låg och lapade sol och badade i några timmar och åt lite mat på deras restaurang. Den servicen sög dock, inte konstigt med så mycket folk. Men vi hade jättekul ändå! Efter mycket D-vitamin åkte vi alla hem och vilade lite inför middagen, vi hade reserverat bord på restaurang "Royal View" och det behövdes då vi var 40 personer!!! 
 
Klockan 20.00 möttes man av massor med glada ansikten och ett ivrigt och nervöst. Min kusin Peter! Sin sista dag som ungkarl, haha! Kvällen var jättemysig men min mat var inte något att hänga i granen, fast jag klagade inte. Det blev en tidig kväll för mig och min familj då jag, syrran och mamma hade frisörtid tidigt dagen efter. Första dagen blev grymt bra trots allt och jag är glad att jag inte spenderade dagen i lägenheten, ibland är det bra att man tar sitt förnuft till fånga snabbt! 
Alltid jobbigt att behöva säga hejdå till denna sötnos! 
När vi var på Arlanda för att flyga till Malmö så såg vi från ingenstans min kusins fästmö vid gaten! Vi visste att hon var i Stockholm men inte att hon skulle flyga hem samtidigt som oss! Så det var en rolig överraskning. Här är Alina förenad med sin pappa igen, min kusin Lucas. 
Dags för kvällsflyg. 
Det var en Sofie med väldigt skakiga fingrar som tog dessa kort. Om jag höll i mig i handtaget i biltaket hela färden? SVAR JA!!!!
Påväg till torget.
Förstå att min mormor på 90 bast (!!!) följde med oss till Makedonien. Hon är så envis och stark, en riktig cooling! 
Mycket att ta in! 
Mitt i centrum! 
Väldans massa folk på Magic! 
Beställde en sallad då jag fortfarande var väldigt sömndrucken. 
Min kusin Alexander och Nenad köpte sig en cowboyhatt det första dem gjorde för att visa alla invånare att de var turister, så himla sköna haha! 
På Park! Finns det något bättre än att bada? 
Park's restaurang. 
Jag och syrran delade på Chicken Fingers. 
Deras flagga fanns lite här och där. Makedoner var ett patriotiskt folk! 
Ser ni det? DAB!!!
Några av mina bordsherrar. Min fina kusin Rebecca, hennes kusin Anthony och Fabio! 
Självklart jävlas jag alltid med henne! Min fina och underbara kusin. 
Min mat. Inte så aptitlig va? 
Jag, syrran och Rebecca gjorde som en bestämmelse att prova pannkaka till efterrätt på varje ställe vi gick på. Detta var tydligen den bästa för de kunde inte sluta prata om den där förbaskade pannkakan på hela resan! Jag tyckte alla pannakakor smakade likadant, haha. 
Påväg hem från restaurangen gick vi vid strandpromenaden. Så mysigt! Men påminn mig om att jag måste köpa en bra kamera, är så trött på icke-kvalité bilder!