/ Utomlands /

Dag 2 i Ohrid, Makedonien (30 juli)

 
Det var en stressig morgon för redan klockan 10.00 skulle vi på brudgummens sida ses på restaurang Biljanini Izvori för frukost, fördrink och fotografering. Ursäkta, hur tidigt måste inte tjejerna gå upp då? Jag föredrar nog att få sova ut lite, fixa mig i god tid och sedan kunna orka festa hela dagen, haha. Vi kom dit lite senare än avtalat men hade inte missat något speciellt. Det var jättemysigt att skåla för fina Peter och sedan knäppa bilder i solskenet. Det ligger något fantastiskt över bröllop utomlands. 
 
Vid 11.30 hade de hyrt en buss för Peters släkt och vänner så vi kunde ta oss till Ljubojno, byn där Elena (bruden) är ifrån. Min kusin Alexander (Peters bror) var världens sämsta DJ som bara lyckats fixa 3 låtar till spellistan men vi hade så roligt på bussresan ändå! Efter ungefär en timma körning var vi framme i Ljubojno och trots att det var väldigt litet så var det så häftigt att få uppleva en sådan liten genuin by! Det var dock inte så kul att promenera med mina mockaklackskor i sand och kullersten, fanns verkligen ingen asfalt. 
 
Vi kom fram till brudens hus och då skulle släkten få komma in i huset och Alexander hade som uppgift att köpa ut bruden, en tradition. Om vi skrattade. Hade så ont i magen efteråt, det var verkligen en rolig syn. Bruden är inlåst i sitt sovrum (brukar vara så) och utanför står väl släktingar som inte släpper in "riddaren" för vilket pris som helst. Så Alexander fick se till att pengarna regnade för att få ut Elena. Sååå kul! När han väl lyckades fick vi möta av världens vackraste brud. Hon fick sedan gå ned och möta sin ivriga framtida make. Sättet som han såg på henne, så fint! 
 
Blev lite fotdans och ståhej och en massa tittande från resten av invånarna, haha. Vi for sedan vidare till kyrkan St. Peter and Paul som låg på en kulle i Podmocani, Resen. Jag hade redan en dålig känsla innan vi skulle åka, för jag visste att vi åkte i en fet buss som skulle upp på världens brantaste kulle. När vi är påväg upp så känner man hur bussen ger motstånd och vi alla tittar skräckfullt på varandra, men självklart fixar busschauffören det. Makedonerna kan allt om svåra vägar i samband med fulla bilar och bussar, haha. 
 
Kyrkan var väldigt liten så många fick stå utanför medan vigseln varade. Men jag var envis, jag skulle vara där inne och inte missa ett dugg. Det ångrade jag dock efteråt för jag var såååå svettig och det var så varmt. Dessutom var det tydligen grymt wifi där också?! Hur skumt? I en kyrka? Mitt uppe på en kulle, mitt i ingenstans? Bra wifi var väldigt sällsynt där, just därför, haha. 
 
När vigseln var klar någon timma senare fick alla ta lite kort med brudparet innan vi skulle åka till vår slutdestination, restaurang Parlament där festen skulle vara. Medan brudparet var och fotade sig bjöds det på lekar och fördrinkar i lokalen. Skönt att få vila lite också! 
 
När de kom vid 19.00 någon gång då sattes festen igång direkt. Det var dans varvat med mat hela tiden. Det var också så kul att få vara på ett bröllop med makedonsk lokalbefolkning, kändes häftigt att få uppleva det! Ett riktigt makedonskt bröllop! 
 
Det var blandad musik, både makedonsk och arabisk och självklart mycket pop och RnB. Även mycket hiphop! Ni ska se min släkt, alla älskar hiphop. Jag hade så roligt med mina kusiner, väldigt värdefulla minnen och jag tog vara på varje sekund. Hade även så kul med alla nyfunna vänner, alla Peter och Elenas vänner var såå trevliga! Jag deckade inte så tidigt som jag trodde heller, jag klarade mig hela dagen. Fanns nog någon lagrad energi inom mig som kom när det behövdes. 
 
Bröllopet var jättefint och jag var så glad som tog chansen och åkte dit. Inte säkert att jag fått uppleva allt det där annars om det inte vore för bröllopet, så oersättliga och häftiga minnen. Trots att Peter och Elena varit gifta ett tag nu vill jag ändå önska dem lycka till med allt de företar sig i livet, så fina människor och jag är så lycklig för deras skull! Ett otroligt lyckat bröllop, summan av kardemumman! ♥
 
Frukost. 
Jag kunde inte låta bli att ta smygbild på denna herre, hans frisyr var för cool för att gå obemärkt förbi, haha! 
Trots att jag var så trött på bussresan kunde jag inte sitta fastklistrad mot fönstret för att inte missa ett dugg. Typiskt mig, jag är så nyfiken över allt och vill kunna andas in exakt ALLT!
Så fin bussresa har jag nog inte varit med om innan! 
Framme i byn! Här var skorna som Alexander dessutom skulle sätta på Elenas fötter och se om de passade. Lite som Askungen! ;-)
Massor med människor redo för partaj! 
Detta band följde efter oss överallt och värst var det när de var inne i huset och allt blev så litet på grund av allt folk, tror min trumhinna sprack då. Men såklart jätteroligt! 
Påväg till Elenas hus. 
Mellan små tegelhus och ojämna knappt vägar, haha. 
Väl framme vid Elenas hus möttes vi av hennes släkt och vänner. 
Mycket god plockmat.
Men det fanns inte mycket tid till mat då det var tid för dans exakt hela tiden! 
Dags att köpa ut bruden! 
Alexander var trött på allt skitsnack och ville bara in, haha! 
Vackra vackra Elena! 
De får äntligen se varandra! 
Fina och ivriga Peter! 
Dans dans dans! 
Min fina kusin Daniel och hans Emilia. De hade bilat till Makedonien från Grekland samma dag så var glad att de kommit fram tryggt! 
Ser ni vägen? Det i samband med klackskor? NO!!!!! Hellre Gamla Stans kullerstenar än detta, haha! 
Ett stort kors vid kyrkan. Stora kors bland kullar och berg var så otroligt vanligt i Makedonien, dock cool syn! 
Söta men lilla kyrkan! 
Himlen strålade för Peter och Elena! 
Inne i kyrkan.
Snart gifta! 
Dags för fotografering!
Väldigt gullig välkomstentré! 
Finisar! 
Första dansen! 
Dags för gästerna att dansa! Oroa er inte, jag joinade rätt kort därefter.
Galna killar! 
Så gullig tradition! 
Peter och Elena röjde såklart hela natten. Vilken dag och kväll! ♥ Tack för allt kära ni.