/ Utomlands /

Dag 6 i Skopje, Makedonien (3 Augusti)

Dagen började med en lång bilfärd från Ohrid till Skopje. Denna gång åkte vi dock när det var ljust, så det kändes lite säkrare, heh. Det jag fasade mest inför fick jag se. Nämligen en påkörd hund. Det var helt fruktansvärt och jag kunde inte låta bli att skrika till. Gud, mitt hjärta värkte så. Stackars djur. 
 
Annars gick bilresan bra och vår chaufför var så söt och snäll. De tjänar inte speciellt bra där och killen hade varit så gullig och så lugn på vägen (inte vanligt där!! trots skäll!!) så vi dricksade honom rejält. När vi sa hejdå pussade han liksom oss på kinden och kramade oss. Vem får en sådan relation till sin taxichaufför i Sverige? Haha! 
 
Vi checkade in på vårt hotell och gjorde oss tillrätta innan vi gav oss ut i huvudstaden. Vi gick genom Old Bazaar som tydligen var en vanlig turistattraktion. Det var inte så mycket att se tyvärr, men vi kunde åtminstone checka av det. Vi fortsatte bara att gå och gick dit näsan pekade oss, bokstavligen haha. 
 
Skopje expanderar och det är kul att se. Massa nya vackra byggnader och ståtliga statyer. Vissa gav mig en Game of Thrones känsla eftersom de är så ofantligt stora och mäktiga. Det var coolt! Vi hamnade även i Skopje City Mall några timmar och det var kul att kolla på shopping. Handlade lite där som jag bjudit på tidigare! 
 
Vi turistade hela dagen men avslutade kvällen på restaurang "Bistro London" som hade riktigt god mat. Hade även två trubadurer medan vi käkade så det var skön stämning. Det var nog första gången jag gillade maten på riktigt, mycket hade ju gått ned men var inte särskilt aptitligt. Jag tror att mycket är bättre i huvudstaden. Jisses, det låter som Hungerspelen haha? 
 
När vi var mätta och belåtna promenerade vi hem till vårt hotell och sov en väldigt skön natts sömn. Vi gillade Skopje! 
 
På vägen till Skopje stannade vi för frukost, var som en makedonsk version av Starbucks! 
Framme på hotellet. Vårt rum var fräscht! 
Finns allt möjligt utomlands, haha! 
Promenerar genom bazaaren. 
Staty i centrala Skopje.
En vy över Makedonientorget från Stenbron. Statyn på torget kallas inofficiellt för "Warrior on a Horse" men det är givetvis Alexander den Store. I bakgrunden skymtas Vodnoberget och det ikoniska Millenium Cross. 
Mäktig staty. 
Vi stannade till vid restaurangen/caféet Pelister och tog en fika. Denna chokladkaka var jättegod! 
Såg kyrkan St. Constantin and Elena på väg till gallerian.
Shoopping!! 
*Lägger ifrån mig mitt vapen*
Kvällsturistande. Gillade hur allt lyste så fint på kvällen. 
Likaså med Alexander Den Store statyn. 
Väldigt brittisk miljö, haha. Nej, men det var jättemysigt och fräscht! 
Vi delade på en god charkbricka.
Min mat! 
Detta var alltså en efterrätt för barn... Men lika god för vuxna också! ;-)