/ Utomlands /

Dag 7 i Skopje, Makedonien (4 Augusti, sista dagen)

Eftersom det var vår sista dag i Makedonien gick vi upp väldigt tidigt för att hinna med allt vi skulle göra. Vi skulle hinna med Matka Canyon och Millennium korset innan vi skulle till flygplatsen vid 16.00. Dagen innan hade vi letat efter en stor taxibil som kunde köra oss runt hela dagen. Men hör och häpna! I självaste huvudstaden fanns inte en enda stor taxibil!!!! De som får plats med minst 6 säten. Så vi fick ha två taxibilar istället! Det gick lika bra det med. Å herrejösses vad billigt det vart, till och med idag blir jag förbluffad över hur billigt det var. 
 
Vi käkade frukost och sedan begav vi oss. Vi åkte först till Matka Canyon, en klyfta med medeltida byggnader, inklusive kyrkor, kloster och rester av en fästning. Matka är tydligen en av Makedoniens mest populära utomhusaktiviteter och inget snack om saken, förstod precis varför! Det var sååå vackert och jag ville aldrig lämna. Våra taxichaufförer var inte bara chaufförer utan våra guider hela resans gång, haha. Vilken vinst! Vi tog en tur i floden och hamnade sedan vid grottan Vrelo, som är världens djupaste vattengrotta. Så coolt! 
 
Det var så häftigt i grottan men så skräckinjagande samtidigt. Tror ni inte det är en massa fladdermöss som flyger omkring samtidigt som det är blött på marken så man tror man ska halka och bli deras mat? Haha! Tyvärr så var det tidsbegränsat men hade gärna provat övernatta där!! NOT! Turen var i alla fall helt fantastisk och det är något alla måste göra ifall de åker till Skopje! 
 
När vi var klara där tog våra taxichaufförer oss till en liten by uppe i bergen där vi käkade en jättegod lunch och njöt av utsikten och det pittoreska området. De tog oss till ett smultronställe, definitivt! Jag måste ta reda på vad det heter så jag kan skriva in det här sen. Vi hade en jättehärlig servitör som gjorde hela upplevelsen så mycket bättre. Så fint folk! 
 
När vi ätit klart åkte vi till korset och jag ville men samtidigt inte. På senare dar har jag blivit så rädd för linbana, för att man känner sig så liten och det finns inget som kan skydda en, hehe. Men jag fick motarbeta rädslan och vi åkte till korset! Sedan kom jag på att jag skulle ju åka tillbaka också, haha. Men det gick bra, jag blev stolt över mig själv! Korset var så mäktigt och vilken känsla att få se det på nära håll. Det är världens största kors och det är coolt att ha sett det! Det måste ni också göra om ni är där! 
 
När vi var klara där då var våra aktiviteter slut och det var dags att åka tillbaka till vårt hotell för att hämta våra grejer innan vi begav oss till flygplatsen. Även dessa taxichaufförer kramade vi, tror min kusin André blev vän med dem på Facebook också, haha! Vilken vecka vi haft. Jag är jätteglad att jag åkte eftersom jag vet inte om jag hade sett Makedonien annars. Jag kan definitivt tänka mig att åka tillbaka men det får dröja lite. Det finns fortfarande väldigt mycket som måste rustas upp men det är fortfarande ett fantastiskt vackert land och folket var så trevliga. Verkligen genuina och så söta! Tack i efterhand Makedonien, vi ses när vi ses! ♥
 
Utsikten!!!! Ville inte missa något! 
Åh, vill bara gråta! Vill så gärna tillbaka! 
Dags för tur i floden.
Dags att gå ned i grottan.
Läskig bild?! 
Inne i grottan. Fick tyvärr ingen bild på fladdermössen men min syster fick riktigt grymma med sin kamera. Hmm det där med kameran igen!!! 
Vi tog en liten fika efter båtturen innan vi begav oss. Mysig utsikt jag hade va?
Påväg till byn så stannade vi vid en kyrka. Att få se vackra vyer och landskap är något jag uppskattar så oerhört mycket idag. 
Fina byn! 
Provade denna glass där som inte finns här. För sött! 
Vi delade på en stor förrätt med lokala ostar, mycket gott. 
Käkade Chicken Fingers en sista gång, LOL.
Vår servitör och ena taxichauffören. 
Dags att åka upp *min mage börjar göra ont*.
Titta så duktig jag var! Jag vågade till och med ta en bild! 
Efter denna bild satte jag mig genast ned när jag såg höjden, haha! 
Millennium korset! Titta bara! 
En sista titt över Skopje ♥