/ Utomlands /

Bryssel, dag 1

Vårt plan gick 07.25 så det var definitivt en uppe-med-tuppen-morgon. Pappa skjutsade mig och Bella till Arlanda och det var redan hysteri vid SAS. Jag hade en dålig känsla av våra biljetter då vi hade SAS GO till Bryssel (där ingår incheckat bagage på 23 kg) men SAS GO Light på vägen hem (ingen väska inkluderad) så vägen hem köpte vi till en väska som vi delade på. Men jag var fortfarande osäker på resan dit, att det kändes som att det var något strul med våra biljetter, då pappa tycker det är konstigt att man har GO ena resan och Light påvägen hem. Hade försökt kontaka SAS flera dagar innan men deras kundservice sög så jag tänkte, att ifall något sker får det väl bli på flygplatsen, fast man helst vill ha det fixat innan. 
 
När vi står vid gör-det-själv-maskinerna blir det precis som jag förväntat mig. Det står att vi ska behöva betala 630 kr för vår väska när vi har GO biljett. Så vi frågar personalen där och de hänvisar oss till den oändliga kön. Så vi ställer oss motvilligt där, det var en timme till avgång och jag fick ont i magen, fyfan. När vi kommer fram så förklarar jag situationen, då säger agenten att det står Light för honom men för mig står det GO. Han säger då att vi får köpa en väska och sedan reklamera det efteråt. Jag ringer då min pappa och säger att han vill prata med agenten. De pratar och agenten fixar det sedan eftetåt. Bästa pappa. Jag ringer sedan pappa och frågar vad han sagt. Han hade då sagt EXAKT samma sak som mig. Que???? Snacka om att förminska mig, förstår verkligen inte vad som min och pappas dialog skiljdes åt. 
 
Vi satte oss i alla fall på ett litet flygplan och åkte mot Bryssel! Vi lämnade ifrån oss strålande sol och kom till ösregn! Superkul! Vi hade varit väldigt dåliga med att kolla upp resvägen till vårt hotell så vi satte oss i en taxi och styrde mot hotellet. Satte fastklistrad mot fönstret och sög in allting. När vi var framme lämnade vi våra väskor och promenerade mot ett brunchställe som låg i närheten som jag sett dagen innan. Det var kö ända ut (!!!) men vi ville inte gå därifrån, när man väl har bestämt sig för något är det så surt att behöva ändra, men om det finns chans att vänta en liten stund så gör jag hellre det. Efter cirka 20 minuter var vi inne och beställde mat. Beställde in pocherade ägg och varsin kaka, supergott! Hade inte ätit sedan dagen innan så det satte verkligen bra. 
 
Vi strosade sedan runt lite grann och när klockan var 14.00 gick vi in på en mataffär och köpte lite förnödenheter att ha. Klockan 15.00 kunde vi checka in men vi satte oss i lobbyn och vilade lite innan det. När vi fick rummet tog vi en powernap på 2 timmar och det var så välbehövligt. När vi vaknade gjorde vi oss i ordning för att kika runt i närheten. Vi hade en liten lista på saker vi ville göra i Bryssel, Manneken Pis är en liten staty som var precis vid vårt hotell så vi tänkte att vi kunde stanna vid den innan vi skulle leta efter restaurang. Manneken Pis var...... världens fjuttigaste staty. Förstår verkligen inte hypen kring den????? Nu har vi i alla fall sett en av Bryssels symboler, haha! 
 
Vi kollade in Stora torget igen då det regnade innan, å det var så fint när solen sken på byggnaderna och de guldiga stuckaturerna på byggnaderna sken så fint. Vi orkade inte med något speciellt så vi drog till en asiatisk restaurang och beställde in en varsin skål med nudlar/friterat ris med blandat kött. Supergott och enkelt! Vi satt ute på deras uteservering i cirka två timmar innan vi styrde oss hemåt. Scrollade sedan på våra mobiler och mumsade lite gottis i sängen några timmar innan vi somnade och laddade om batterierna för dag 2! Vi var exalterade för Bryssel! 
 
Många förväntade resenärer väntar på att stiga in i det lilla planet. 
Sooo tiny! Notera den nyfikna piloten, haha!
Hello Brussels! 
Inne på Peck 47.
 Fest i munnen.
Grand Place. Oerhört vackert.
Inne på Market. Kul och ovanligt med trappa mitt i butiken. Gillade hur de placerat deras varor också, chipsen vid nygrillad kyckling, LOL!
Här har vi Manneken Pis! En liten kissande pojke, en av Bryssels symboler. 
Tyckte den här gatan var så fin när man tittar längs med husen. Älskar hur arkitekturen blir så annorlunda längs vägen, ger mig en känsla av sagor när man stirrar rakt fram och ser en skymt av en byggnad som ser ut som ett slott. Häpnadsväckande vackert! 
Kolla bara skillnaden på bilderna av att ta bild när det är sol och när det är regn. Makalöst! 
Foodtime.