/ Utomlands /

Hurtigruen, dag 6

Sista dagen på Hurtigruten var kommen! Det var en rätt så vemodig känsla, jag gillade starkt hela konceptet och resan. Dock medgav jag att det skulle vara skönt att stå på stadig mark (!!!!!) och slippa sjösjukan. Sista dagen bestod det i alla fall av att besöka Honningsvåg. Honningsvåg är Norges nordligaste stad och har Nordkapp, en udde som är en av de nordligaste punkterna i Europa, häftigt va? 
 
Vi kom i hamn runt 12.00 men då åt vi lunch så vi klev inte av förrän runt 13.00. När vi väl satt och åt och tittade ut tyckte jag inte att det såg så värst intressant ut, annars hade jag nog påskyndat upptäcktsfärden i Honningsvåg lite mer än vad jag gjorde! Sedan ska man ju inte bedöma något så värst snabbt heller, men det regnade och såg huttrigt ut! Men sedan är jag också en person som måste göra chanserna jag tilldelas, om jag står där vid hamn och har en chans att kliva av trots väder och vind, så gör jag det! 
 
Båten låg inte vid hamn så värst länge så en timma hann vi spendera i Honningsvåg, inte speciellt länge, men sedan fanns det inte så mycket att göra! Lite butiker fanns det givetvis, men inget vi var intresserade av. Något som jag insåg mycket under resan var hur lokalborna var så beroende av alla turister som kom. Populationen på många ställen var så glesa och det går inte runt om inte det finns turister som handlar/besöker. Jätteintressant att besöka sådana ställen, men jag hade ALDRIG kunnat leva så. Häftigt hur människan är så olik den andre! 
 
När vi kom tillbaka till båten hade jag hytten för mig själv och då jävlar blev det party a la Sofie style!! Stranger Things hade säsongspremiär och min Pepsi Max var på kylning, jag hade dessutom en påse Smash till mitt förfogande! Helt fantastisk fredagseftermiddag! När jag köpte wi-fin på båten så sa receptionisten att all typ av streaming kommer vara omöjligt. Ha!!! Där fick han så han teg, det gick jättebra! Eller så kanske Honningsvåg hade supersnabb och bred internet? I alla fall, han fick så han teg sannerligen! Uppladdningen gick jättebra och inget krångel med det överhuvudtaget! Fast vad spelar det för roll för honom egentligen?? Äsch, jag var glad att motsatsen bevisats i alla fall, haha! 
 
Efter första avsnittet kände jag att det räckte, jag kunde inte kedjetitta på den fantastiska säsongen på en hel dag! Så jag bestämde mig för att ta en sista simtur i poolen. Sagt och gjort! Körde 30 längder och avslutade med en stund i jacuzzin där jag konverserade med en jättetrevlig brittisk kvinna! Älskade britter som jag saknar! Vi gick sedan och bastade och väl därpå möter jag en annan britt! En ung britt! Jättetrevlig tjej! Vi bestämde oss för att ses efter middagen och umgås tillsammans, jättekul! 
 
Sista middagen blev det buffé, men inte en buffé vi klagade över, snarare tvärtom! Det var nämligen skaldjursbuffé! Supergott och så mycket utbud! Jag hade haft ett begär av avokado nästan hälften av resan så när jag såg att det fanns en sallad med avokado, gissa då vem som norpade åt sig all avokado???? Hehe!! Jag, pappa och min faster skålade för vår sista middag på Hurtigruten och insåg vilken bra resa vi haft. Den gör jag gärna om! 
 
Efter middagen träffade jag som sagt min nya kompis (haha) och både hon och jag (som att ni inte vet vid det här laget) hade sjösjuka så vi spenderade mycket av tiden ute på däck, så skönt! Vi babblade om allt och inget och det var härligt att få träffa en främmande människa. Visst är det något fint med att träffa nya och främmande människor? Det är lite som att uppleva sig själv på nytt! Å givetvis kul att få bygga upp något nytt och spännande i sitt liv! Riktigt mysig kväll! 
 
Efter vi skiljts åt så packade jag klart min väska för att ställa ut den, himla skönt system där personalen på båten tar hand om ens väska och så får man den när man kommit fram till ens slutterminal. Smidigt! När jag sedan la mig var det sista natten på Hurtigruten. Vilken resa vi haft. Dagen därpå skulle vi komma fram till Kirkenes vilket var vår slutdestination och där skulle vi spendera ytterliggare en natt, men Hurtigruten resan skulle därmed vara slut. Jag rekommenderar alla i alla åldrar att åka, en fantastisk resa och så mycket fröjd för mina ögon. De kan leva på alla dessa scenarios länge. På återseende Hurtigruten! ♥
 
Standardmaten jag käkade varje lunch. Ignorera min disposition. Beakta maten istället, fetaostsalladen var to die for!! 
Framme i Honningsvåg. 
En fin staty mitt bland alla villor. 
Gillar hur fartyget är i rampljuset och hur mäktig den framstår.
En liten överblick över Honningsvåg. 
En katt som inte var så glad över sällskap. 
Haha, en staty värt att fotografera! 
Jag och min nya kompis! Söt va? 
Det bästa denna dag! 
Skaldjursbuffé! 
Denna efterrätt skojar man inte bort! Såååå god!