/ Utomlands /

Lördag 16 September 17| Lebanoooooon

God förmiddag peeps. Har precis ätit frukost och nu är jag redo för att blogga. Har varit rätt så omöjligt att få tid för att blogga sedan vi kom, men nu, inga ursäkter! Dessutom fick vi ordentligt med sömn inatt, det var jag tvungen att ta igen sedan onsdags och torsdags natt. Att flyga 07.45 på torsdag morgon och ha sovit cirka 4 timmar resulterar ju inte i en sådär pigg Sofie vill jag säga. Men nu är jag sådär superpigg som jag alltid annars är! 
 
I torsdags förmiddag landade vi i ett ganska fuktigt Libanon. Det var inte nådigt. Flygresan gick jättebra och dessutom väldigt intressant. Jag fick sitta bredvid en kille som var från Syrien och hade en massa berättelser om IS, sådant känns fortfarande surrealistiskt. Men när man fick prata med någon som är där och upplever det då, det är verkligen bortom sans och vett. Han visade även lite bilder från sin kamerarulle, en bild när han hänger i en park i Göteborg och nästa i full utrustad militärklädsel. Vilka kontraster. 
 
Vi checkade in på vårt hotell La Princesa i området Jounieh vid cirka 14.00 tiden. Snabbt som tusan drog vi till poolen på takterassen för att svalka av oss. Där hängde vi hela eftermiddagen, såååå skönt. Medan jag och Gabriella väntade på vår mat tog vi oss nöjet till att kika omkring poolområdet lite, då såg vi en policy- och regeltavla där det står "poolen öppnar 10 och stänger 17", vi hade beställt vår mat liksom 17.30, hahaha!! Inte konstigt att vi inte fick vår mat, de hade ju stängt! Men mot alla regler och förmodan fick vi vår mat ändå och fick hänga där tills vi var klara. Som min kusin sa: "Libaneser är ett flexibelt folk och fixar allt", å det stämmer bannemej in på allt, haha. 
 
På kvällen återförenades vi äntligen med våra amerikanska kusiner!! Det var så himla skojigt! Nästan hela släkten är återförenad på den här resan och det kan jag leva på ett bra tag. Det är inte lätt att få ihop sådana här resor, speciellt när vi är så många. Vi hade bordsreservation på en restaurang som heter Manuella och det måste varit den största restaurang jag någonsin sett. Den var verkligen oändlig. Vi beställde in meza och det är små rätter som kommer in hela tiden, dvs tapas liknande rätter. Jag var så jävla hungrig så jag högg in direkt och blev svinmätt efter bara några minuter. Men det visade sig att det var långt ifrån klart. Vi fick kanske 10 rundor av mat??? Inte ens ett skämt. Så vi gick inte ens därifrån, vi RULLADE. Men en 10-poängar kväll! Det här med att vara återförenad med sin familj, andas in libanesisk luft, äta god mat och skratta konstant, underbart. 
 
Igår vaknade vi för en samlad frukost och sedan bege oss på våra dagsutflykter! Första var; grottan Jeita. Jag var där sist men den är lika överväldigande som vanligt. Det finns två grottor, den ena som man går i och den andra som man åker i en båt. Fantastiskt. Jeita har blivit framröstad som en av världens vackraste turistmål och naturunder. Det kan man verkligen förstå. Man fick ju inte ta kort där inne (!!!!!) men jag lyckades ändå med några kort (!!!!!!!), hehe. Efter Jeita åkte vi till Byblos, en antik stad som även står med i Bibeln. Häftigt va? Det är en av världens äldsta städer så det var jättehäftigt att åka tillbaka dit. Tror jag uppskattade det lite mer igår än vad jag gjorde 2009, haha. Då var det bara shopping som gällde för Sofie. 
 
Vi började med en middag på Chez Pepe, en fiskrestaurang vid hamnen som vi åt på förra gången vi var i Byblos också, haha. Det var lika gott som jag minns det. Vi satt där ett tag och åt oss mätta innan vi begav oss runt i stan. Vi började med fortet som snart skulle stänga, där hade vi inte varit innan så något nytt blev det att se igår. Otroligt fint och vilka vyer. Rekommenderar alla som skulle åka till Libanon att åka dit. 
 
Efteråt gick vi i baazaren och kikade runt. Efter det kände vi oss rätt klara och begav oss hemåt. Vi handlade lite i en mataffär i närheten för att ha i hotellrummet. Semester = godis på hotellrummet varje dag. Några av oss möttes upp senare för att käka glass och hänga lite. Det blev inte en lång stund, vi alla var dödströtta och ville hem till sängen. Sagt och gjort, 21.30 var vi tillbaka i hotellrummet redo för sömn. Jag la mig dock inte förrän lite mer än en timme senare då det tog jääääävla lång tid att redigera alla bilder, men så värt det, tror jag? Så nu ska jag bjussa på en bildbomb. 
 
Strax ska jag bege mig till poolen för att hänga lite där med de andra. Vet inte vad planerna för dagen är men för mig får vi gärna bara vara, superskönt det med. Jag ska se till att hålla takten nu så att inte nästa inlägg blir sådär superlångt igen och det blir hundratals bilder på ett och samma inlägg, haha. Men det har ni hört förr också och jag gör om det hela tiden, well well. Hoppas ni har det bra i Svearike och njuter av er helg, så hörs vi senare. Pussssssss från Lebneeeeen!! ♥
 
Den här lilla rackaren ska jag få umgås konstant med i en hel vecka! 
Emilia fick en galen frisyr efter hennes mamma släppte ut hennes tofsar, värt att dokumentera, haha! 
Joe & The Juice är standard innan avgång. 
Dags att kliva ombord.
Min favoritplats i hela världen. 
Jättemysigt att ha denna lilla donnan bakom sig, dessutom höll hon på med mitt hår ibland!!! Hallå, hur bra lever inte jag?!?!?!
Vi är framme! 
Jättefint hotell. 
Bästa balkongen!! Tyvärr fick inte jag och syrran en, till min stora besvikelse...
Diggar denna jättehängande kristallkrona i lobbyn. 
Fina Daniel och världens finaste Emilia. 
Vår pool.
Fräsch bar! 
Där ska jag hänga strax! 
Caesarsallad! 
Första omgången mat, jag tog tyvärr inte kort på de andra rundorna då jag var i matkoma. Bokstavligen.
Fruktbord till efterrätt. 
Vi hade en liten minibuss som körde runt oss hela dagen, superbra. 
Välkommen till Jeita!
 Dags att göra det jag avskyr mest, åka linbana!
 Lyckades ju ändå ha modet till att fota uppe i linbanan, framsteg???
 Ball staty.
En av bilderna jag lyckades knäppa inne i grottan. 
Ännu vackrare att betrakta med egna ögon! 
Arbetsskadad. 
Framme i Byblos.
Kan någon snälla berätta vad dessa blommor heter? Jag har blivit förälskad i dem.
Utsikt från Pepe's Byblos Fishing Club. Fint va? 
Blommor och palmer, två av mina favorit ting i världen.
Påväg till fortet, fanns massor med vackra hus längs vägen.
Dags att gå in i fortet.
Fortet. 
Go here!! 
Njuter av solnedgången.
Dit gick vi upp sen! 
Fin utsikt! 
Världens finaste Emilia. 
Baazaren.   
Ännu ett oideologiskt exempel för män.