/ Utomlands /

Malta, dag 3

Som dagen innan bestämde vi för att ses vid frukosten klockan 09. En perfekt tid för semestern tycker jag, man är troligtvis lagom utvilad. Men inte jag inte! Jag la mig sent varje jäkla kväll på Malta. Jag kom upp åtminstone, ett under i sig. Väl på frukosten tog jag det jag tyckte mest om från gårdagen. Efter första dagen kan man dess utbud och då blir det inte lika mycket som slängs (buuu!!!).
 
Dagen skulle bestå av besök till Rabat och Mdina som låg tätt intill. Vår bussresa tog mycket längre än förväntat, tidtabeller som inte existerade och uteblivna rutter, så när vi väl var framme var man lagom slö i huvudet, men exaltationen var inte bortblåst åtminstone! Rätt så direkt vi kom till var Rabat var vi sugna på något att dricka, så vi svängde av på en restaurang som min farbror och hans sambo varit på innan, en restaurang vid namn Bottegin Palazzo Xara. Vi valde ett bord närmast värmelampan, eller jag såg till att vi gjorde det. Vädret var en jäkla illusion, solen sken men det var inte varmt för fem öre! 
 
Drickan blev till dricka med lunch och vi satt där ett tag, babblade, åt god mat och värmde oss inför resten av rundturen. Vi strosade runt i Rabat, inte med något direkt mål, utan bara kikade runt, betraktade byggnaderna och kyrkorna och gick i de små gränderna. Efter en stund kom vi fram till Mdina, som är Maltas gamla huvudstad, även känt som "Tysta staden". Mdina var en otroligt liten stad som är väldigt "avgränsad", du går in i staden över en bro och genom en port, lite som in i ett fort. Ingen vallgrav som cirkulerar kring dock! Märklig känsla, men coolt! 
 
Det var som sagt oerhört litet så det gick snabbt att plöja igenom staden, men det var kul att ha sett Mdina. Intim och mysig! Runt klockan 17 drog vi oss hemåt, men efter en bit av bussresan hoppar vi av mitt i ingenstans för att ta en drink, men det gick käpprätt åt helvete, för vi hittade inte en endaste bar, haha! Å så var det siesta på det hela, jag röstar emot för siesta alla gånger! Sedan kom inte bussen trots flera avångar, vi alla var lagom less. Vi hade haft problem med bussresorna hela dagen, ingen bra känsla för de nästkommande dagarna. Ingen tillit kvar, haha! 
 
När vi kom hem tillslut segade vi lite i hotellrummet innan vi möttes upp för middag. Vi hade ingen lust att sätta oss på någon buss någonstans så det fick bli i omnejd av hotellet. Vi hamnade på haket Ta' Randi, mysigt men maten var tyvärr inget att hänga i granen. Vi hade i alla fall en jättetrevlig kväll, munnarna gick i ett. När vi kom hem hoppade jag i badkaret för att värma mig. Våra hotellrum var sviiiiiinakalla och det t.o.m. är en underdrift! Mina fötter frös fortfarande när jag hade strumpor. Det var så illa! Stackars oss.. Så ett bad värmde upp mig för en stund innan det var dags att sova, när jag väl var klar sprang jag snabbare än Bolt till sängen. Jag rekommenderar alla att ta med sig det varmaste dem äger om de åker till Maritim Antoine Hotel & Spa i decemeber månad och förmodligen januari, februari, mars också! Tjaaa, varför inte i april, maj, juni, juli också??? Lovar att deras systerhotell är Ishotellet i Norr, haha! 
 
Blev en sen kväll denna dag med! Yeej for Sofie och hennes disciplin! Men om vi ska se det ur ett positivt perspektiv så andades jag in mer maltesisk luft, vi kan se det så istället!
 
Parish Church of Mellieha, en kyrka som precis låg vid vårt hotell. Superfint! 
En söt liten vovvsing som tittade ut och sa hej! 
Jag och syrran fördrev tiden med Snapchat. 
Rabat hade cool exteriör! 
Inne i vår restaurang i Rabat. 
Beställde någon wrap som var mumma! 
Det kryllade av gröna växter i de små stråken i hela Malta, helt fantastiskt! 
Strolling around. 
Entrar Mdina. 
St. Paul's kyrkan. 
Fantastiskt konstglas! 
Inne i St. Paul's kyrkan i Mdina. Är det bara jag som älskar att gå in i kyrkor utomlands? Alltid en fröjd för ögat.
Detta ger nästan en illusion av att man är inomhus, älskar det! 
Jag älskar trillingblommor!!! Får jag bo i den dörren och vara omringad av dem? 
Tycker molnen är så söta! 
Tack till Malta som höll mitt hår i styr!
Diggade naturen kring busshållplatsen. 
Min inte så goda risotto. Kommer aldrig glömma den jag åt i Berlin på Brot und Rosen (så god att jag inte ens släppt restaurangens namn!), så fantastiskt god!