/ Utomlands /

Malta, dag 5

Då var vi framme på sista dagen i Malta. Denna dag hade vi bestämt för att spendera de sista timmarna i Valletta. Vi hade knappt varit i huvudstaden så där ville vi spenderade lite mer tid i! Då vi skulle äta the last supper i Valletta väntade vi lite med att åka in så vi inte skulle vända hemåt för att orken var borta efter lunchtid. 
 
Vid 12 tiden åkte vi in och tack och lov krånglade inte vår bussresa denna gång. Malta ville oss förmodligen väl vår sista dag, tack! Sedan gammalt (lol) tog vi en dricka på något café, minns ej namnet. Det var svindålig service så jag önskar ju för er skull att jag mindes namnet, typiskt! 
 
Efter det så promenerade vi till St. Johns katedralen. WOW! Kyrkor i sig är alltid iögonfallande men detta var något utöver det ordinära. Verkligen såååå fin! Vi alla splittrade på oss där inne och betraktade varenda millimeter. En del av Caravaggios verk fanns i kyrkan och det var sååå häftigt. Jag har märkt att jag gillar konst på senare dar och det är en hel värld där ute. Har verkligen en bred smak och det är otroligt roligt, för då blir man tillgänglig för mycket! Från färgstarka till gotiskt! 
 
När vi var klara med kyrkan drog jag och syrran på egen hand till shoppingsstråket Republic Street, vi hade velat gå in på Marks & Spencer ett tag så vi drog dit och kollade deras utbud. Vi blev rätt besvikna men kom ändå därifån med lite julklappar, ironiskt! Efter det tog vi en sen lunch på Café Cordina, vi hade ingen aning om maten och dess smak men vi föll för interiören. Typiskt oss, haha! 
 
Efter en stund så strosade vi runt mer för att sedan möta resten av familjen vid 18.00 tiden för en sista middag. De hade tydligen hittat ett jättemysigt hak som var listad på TripAdvisor för en av de bästa restaurangerna i Valletta. Bra jobbat! Casa Lapira ska ni bege er till om ni besöker Valletta! 
 
Jag beställde en jättegod pasta med någon typ av havsräka, sååå god och smakrik! Där skålade vi även för min faster som fyllde år. Vi hade haft fantastiska dagar som rörde sig mot sitt slut. Jag hoppas detta är en tradition som håller i sig, att varje år få åka på semester med min släkt. Så mycket fina minnen som skapas och en så fantastisk tid man får tillsammans som alltid kommer ligga en varmt om hjärtat!
 
Efter en god middag begav vi oss tillbaka till Mellieha för en sista natt på kalla Maritim Antonine Hotel & Spa, släpper det aldrig. La mig med mycket kärlek och tacksamhet. Hade haft jättefina dagar i Malta! På återseende! ♥
 
Dagliga bussresan. 
Varm choklad! Gillade porslinet! 
Hur fantastisk katedral? 
Caravaggio! 
Blev mållös varenda stund där inne! 
Lite lunch. 
Denna "kupol" lyste fint om kvällarna! 
Min goda middag. Men gissa hur grisiga mina händer blev av att skala räkorna? Tack och lov att personalen kom till undsättning med ett fat med varmt vatten som jag kunde badda händerna i, haha! 
Delade på en god cheesecakebrownie dessert med syrran!