/ Utomlands /

Amsterdam - dag 3

Efter en rejäl sovmorgon försökte vi planera vad vi ville göra denna lördag. När Denise hade köpt biljetter till Van Gogh museumet fick hon något erbjudande och fick därmed museibiljetterna och båtbiljetter! Så vi tänkte att vi i alla fall tog vår tur på kanalen denna lördag! 
 
Men först började vi med att ta oss till De Hallen, som är ett köpcentrum, men vi kom främst dit för saluhallen! Vi testade även spårvagnen för första gången! Är det bara jag som tycker det är kul att testa ett lands alla olika kollektivtrafiklinjer? Kul att se hur det funkar för alla lokalinvånare och vara en del av det ett tag! 
 
Väl framme så köpte vi mat då vi var vrålhungriga! Jag köpte quesadillas och Denise Portobello-hamburgare! Båda var nöjda men jag tyckte det var tråkigt att inte testa på lite olika matstånd, för det är just det som är perfekt för när man är på matmarknader/saluhallar. Men vi båda var så mätta efteråt att det inte gick. Ska man köpa flera olika rätter måste man dela på ALLT, annars orkar man endast en rätt. Precis som jag gjorde sist i London, testade så mycket olika rätter då man bara åt några tuggor innan det var dags för något nytt! 
 
Efter vår lunch började vi traska dit vår båt skulle avgå från. Vädret har varit dålig hela dagen men när vi gått ett tag öppnar himlen sig och det öser ner! Så vi hade inget val än att söka skydd (haha) och hamnade på Pulitzer's bar! Det var superfancy och vi gillade stället oerhört! Bartendern var trevlig och drinkarna var goda. Jag ville inte ta någon återställare, så körde på alkoholfritt, haha! 
 
När vi suttit där ett tag kände vi att det var dags att gå vidare. Men det regnade fortfarande, men vi ville inte sitta kvar där längre, haha. Tror ni inte vi hamnar på en ny bar typ 100 m bort?? Hahaha! Det gick inte att ta sig någonstans!! Vi hade inget paraply eller var klädd för regn! 
 
Vi hamnade denna gång på Le Coeur och tog en till dricka. Mysigt och fint ställe! Vi hamnade på riktiga smultronställen helt oplanerat, love it!! Men vi var inte där långa stunden innan vi kände att nu ville vi bara hem... vi orkade inte ta oss till den där jävla båtenn, nu fick det räcka!! Haha! 
 
Blev lite mathandling på Albert Heijn innan vi tog spårvagnen tillbaka och väl på hotellet deckade vi båda. Det var så skönt att bara ta det lugnt och inte göra någonting efter vårt språng tidigare på stan. Jag kollade på Lucifer och Denise sov, supermysigt!! 
 
Men runt 22-tiden kände vi att vi ville göra någonting och fick ny energi! Så vi fixade oss och begav oss tillbaka till Leidseplein för vi gillade atmosfären där och visste att det fanns bra ställen! Vi hamnade först på ett ställe som heter Candela då vi fick en varsin drinkbiljett och kul att få första drinken gratis, haha! Men man fick bara välja mellan öl/vin och jag tror inte ni anar hur picky jag är med alkohol, hahaha... Tog ett glas vitt men det var inte gott, haha.. Så vi drog vidare! 
 
Å hamnade på Le Pub Leidseplein istället och där fanns det goda drinkar gudskelov, haha. Men efter det orkade vi inte flänga någonstans mer, vi bestämde oss för att käka lite nattamat då middagen hade helt uteblivit. Vi käkade på New York Pizza som precis låg runt hörnet och sedan promenerade vi hela vägen hem till hotellet! Det tog ett tag men det var superskönt! Kändes inte alls osäkert och så hade vi varandra, så det kändes bra. 
 
Väl hemma deckade vi på störten. Älskade mina dagar där borta med Denise, fantastiskt resesällskap och Amsterdam gör inte en besviken!! ♥♥♥♥♥
 
En marknad i närheten av De Hallen. 
Inne i köpcentret. 
Jag testade körsbärsöl för första gången! Hade velat göra det sedan första dagen jag kom dit men det var mer sällsyntare än jag trodde. OMG vad gott det var!!! Jag avskyr öl men det här är bland det godaste jag druckit! Så pass gott att jag importerade hem några flaskor, haha! 
Min goda lunch! 
Fina Amsterdam! 
Våra drinkar inne på Pulitzer. 
Inne på Le Coeur. Älskar att så många ställen i Amsterdam hade solrosor, en av mina favoritblommor! 
Inne på Candela och mitt icke-goda vin! 
Fantastisk pizza!!! 
Snart hemma!