/ Utomlands /

Dag 4 i Ohrid, Makedonien (1 Augusti)

Dagen startade rätt tidigt. Vi alla skulle samlas på nationalparken Sveti Naum för att bada och hänga. Det var en timma bilväg dit och jag fasade givetvis inför det. Varje bilresa gav mig magknip men jag lever ju idag så. När vi kom dit möttes vi av en jättefin syn! Verkligen det bästa badstället vi var på under hela resan! 
 
Vi tar solstolar och går direkt ut i vattnet, eller i alla fall jag. Men solade rätt mycket denna dag, lite omväxling. Men efter någon timma berättar Rebecca att hon är svinkall och att det var så skönt med den kalla källan som går ut i vattnet så man kan svalka av sig. Va?! Vad har jag missat? Jag går direkt ut i vattnet och märker att resten av Sverige gänget också upptäckt det och alla varvar med att hoppa in i den kalla strömmen och följas med i vattnet. Vi alla stod och applåderade och tjoade när någon hoppat i, hela stranden tittade på oss fjantar, haha. Jag var första tjejen ut, klart jag inte bangar! Det var såååå skönt! Gud vilket härligt minne. Vi hade så kul när vi stod där och peppade varandra och det var så skönt till den varma luften. 
 
Vi stannade i Sveti Naum ett bra tag. Det fanns mycket att erbjuda där! Vi åt en väldigt god lunch på en flotte över vattnet. Tydligen så åkte den andra delen av flotten ut i källan med liveband och min morbror blev jättesur att han fick reda på det när de åkt ut, han ville ju också åka med! Haha, som vi skrattade åt hans tjurighet. Men vi kompenserade det med en båttur i floden. Så vackert! 
 
Vi gick sedan till kyrkan för att få se den fina utsikten. Min syster och Rebecca blev väldigt kissnödiga så de gick till toaletterna vid kyrkan för att gå på toa. Då visar det sig att toaletterna är inte en toastol, utan ett hål i marken?! Så de vänder genast och får tillbaka sina småpengar. Jag klarade inte ens av toaletterna där man slänger pappret i en papperskorg bredvid, hade svimmat om jag fick se det där med mina egna ögon. Haha, fy... 
 
Utsikten var häpnadsväckande och alla passade på att ta en massa bilder och selfies. När vi var trötta på att bada och sola kollade jag, syrran, brorsan och André lite på deras marknad. Ohrid är tydligen kända för sina pärlor så min syrra köpte ett halsband och örhängen, jättefina, men inte min stil. Vi tog sedan en taxi hem med världens idiot som inte kunde köra oss hela vägen hem. André blev förbannad och undrade varför han inte kunde det. Jag blir livrädd när mina nära och kära blir sura/arga runt främlingar, vem vet vad de är kapabla till? Det eskalerade inte men han körde fortfarande inte hem oss. Å vi som betalat fullt pris, as. 
 
Väl hemma duschade vi och fixade oss inför middagen med hela Sverige gänget. Vi alla skulle vara samlade. Vi var på på Ohrids dyraste restaurang Tino's och priserna är ju ett skämt, det är fortfarande sååå billigt. Vi hade en trevlig stund och jag åt god mat. Jag, Rebecca och syrran promenerade lite på torget och kollade i affärer innan jag och Rebecca gick till Kadmo, en lounge bar, där de andra var. 
 
Jättebra musik och kul att få dansa lite. Upptäckte även att de erbjöd världens godaste Amaretto Sour som dessutom kostade 33 (!!!!!!) kronor så det resulterade i att jag kanske beställde 6 stycken, haha. Tyvärr var inte hela min kväll bra då jag lyckades låsa in mig själv på toaletten. Med vetskapen om att ingen annan av mina kusiner har wifi på sina telefoner eller att makedonierna inte är särskilt bra på engelska. Men efter lite rop på hjälp kom en tjej till undsättning. Min hjälte! Hon var så snäll och hjälpte mig så snabbt. HON önskade mig en trevlig kväll? Jag bara: "NO NO, YOU HAVE A GOOD NIGHT!". Haha, skrattar åt det nu. Inte lika mycket då dock. 
 
Efter några timmar på Kadmo gick vi till Hemingway men där var deras Amaretto Sour svinäcklig och inte alls lika billig så mitt humör sänktes, haha. Jag och Rebecca tyckte att vi skulle gå hem så vi började traska hem men stannade för en 10-kronors gyros. Självklart inte lika god som i Zakynthos men alltid nattamat. Vi slocknade som grisar när vi kom hem. Vilken dag! 
 
Ser ni källan? Såååå fint! 
Lite mer detaljerad bild. 
Här är källan som går ut mot stranden. Så skönt!
Vilket smultronställe! Alla som är i Ohrid måste hit! 
Ett riktigt bra badställe! 
Bästa gänget!
Dags att titta på kyrkan.
Så pittoresk kyrka! 
Kan jag få ha det här fönstret och den här utsikten i mitt rum? Snälla? 
Åååååh magisk utsikt! 
Förstår ni om jag säger att jag vill tillbaka? 
Jag och min hatt, haha! 
Väldigt fin liten park precis vid kyrkan. 
Vi såg en vild sköldpadda vid restaurangen! Så söt! 
När man är hungrig och inte vill chansa, haha. 
Vi som snackade om att åka till Albanien också, titta vad vi hann med när vi var i Sveti Naum! Tydligen ligger det nära gränsen till Albanien! 
Titta så många vi var! Dröm!
Min fina bordsherre, min kusin Rebecca! 
Min måltid. Frutti Di Mare, så god! 
Vi provade dessa populära friterade degknytena med "Oreo" smak. Helt okej. 
Godaste Amaretto Sourn jag druckit!! 
Inne på Kadmo.