/ Utomlands /

Dag 6 i Nice, Frankrike

Denna dag blev det hemmadeg för mig igen, hade sovit dåligt och kände inte för att ligga och svettas under gassande sol. Jag har kommit i underfund med att jag absolut inte är någon sol- och bad människa. Självklart älskar jag att bada och ha en varm temperatur, men då vill jag vara vid en pool. Varje gång jag ligger på stranden kryper det i fingrarna på mig, inte för att jag är rastlös, utan att det inte går att koppla av när man är helt inoljig av solskyddet, går inte att knappa på mobilen eftersom den blir smutsig, sanden finns på alla kroppsdelar, stenarna är inte bekväma för fem öre och man kan knappt gå och bara vara allmänt smutsig. Det låter väldigt negativt men alla föredrar ju olika! Sedan är det väl lite varierande också, ibland älskar jag att vara på stranden, mer än något annat! Men majoriteten av tiden så gör jag inte det. Fast det ändrar fortfarande inte min kärlek för att bada, jag önskar bara att det fanns en bättre miljö kring det, haha! 
 
Alexandra och Emma var inte borta särskilt länge denna dag så det var kul! När de kom tillbaka väntade jag på att Emma skulle duscha och sedan gick vi till den stora mataffären lite längre bort. Då det var en söndag så stängde vår lilla matbutik ganska tidigt, något jag inte kan förstå? Här i orten är det samma öppettider hela tiden, man stänger inte tidigare för att det är söndag eller fredag. Då tänker jag på storstäder som t.ex. Nice, London och Bryssel där mycket saker är stängda på söndagar? Det tycker jag är ganska märkligt, skönt för personalen givetvis, men den nya moderna tiden är ju nästan allt ALLTID öppet. Inte för att det stör mig överhuvudtaget, utan det finns mycket andra val också, men bara något jag är förundrad över. 
 
Vi behövde handla toapapper främst men passade på att handla lite annat också. Det var mysigt att strosa runt där. Promenerade sedan hem i värmeböljan. När vi kommer tillbaka spelar vi lite kort allesammans och mitt i allt säger Emma: "Sofie, varför gick vi och handlade?". Varpå jag svarar förvirrat: "Öööööh, vi behövde vatten??????". "Nej Sofie, tänk igen", säger Emma. Då kommer jag på det!!! "Neeeeeej, toapappret!!!!", säger jag bedrövat. Toapappret hade vi glömt givetvis, haha så himla snopet! Det var dessutom jag som tjatat om det men Emma var så gullig som gick tillbaka själv, haha världens bästa Emma. Typiskt va? Alltid det man behöver, glömmer man! Hur?! 
 
På kvällen bestämde vi oss för att äta i Gamla Stan vilket vi inte testat innan. Det var smockfullt med folk och vi var livrädda över att hamna i någon turistfälla, trots att vi var hungriga så kollade vi in några restauranger och jämförde. Tillslut hamnade vi på en bra restaurang (får återkomma med namnet) och slog oss till ro. Herregud, maten var såååå god!!! Fyrverkerier i munnen på en! Trots att vi var otroligt mätta och belåtna kunde vi inte låta bli att gå tillbaka till Fenocchio som ändå låg i närheten för lite glass. Denna gång hamnade vi visst på en annan Fenocchio och där hade de helt galna smaker! Allt från öl till lavendel, rosor, tomat basilika och massa annat, say what? Vi var i alla fall väldigt neutrala med våra smaker och nöjde oss med det "normala", haha. Blev en ganska tidig kväll jämfört med alla andra men likaväl som tidigare dagar hade vi det lika fantastiskt ändå ♥
 
Tror ni vi testade??? INTE EN CHANS!!!
Fina Gamla Stan.
Många andra som letar restaurang.
Toppar nästan risotton jag åt i Berlin!
Through the late night.