/ Utomlands /

Hurtigruten, dag 5

Idag skulle vi inte gå i hamn förrän sent. Så jag stressade absolut inte med att gå upp tidigt. Joinade pappa och min faster mot slutet av frukosten och sedan deppade jag över att valsafarin var inställd. Hurtigruten hade ansenligt med aktiviteter som erbjöds vid varje hamn vi klev av på. I Tromsø som vi skulle av på denna dag så kunde man få göra valsafari till ett väldigt saftigt pris, men som den djurgalningsälskare jag är var jag beredd att betala till varje precis! Valarna var för långt ut till havs, de jävlarna följer sillen och inte Hurtigruten, oerhört taskigt!!!! 
 
Vid 14.00 kom vi i hamn och precis som andra gånger hade jag sett x antal ställen jag ville till innan vi ens hunnit komma fram. Gillade Tromsø starkt. Det hade både natur och storstad, precis som jag vill ha det. Vi strosade runt i Tromsøs centrum innan vi tog en taxi till andra sidan bron, nämligen Tromsdalen. Jag ville så gärna till Ishavskatedralen (Arctic Church), så dit begav vi oss. Fantastiskt motiv! Jag tänkte så mycket ur fotografperspektiv i Norge, men det hade så mycket att erbjuda så det gick verkligen inte att undgå! Fantastisk katedral! Så utmärkande och speciell, en katedral helt i min smak. Efter en stund tog vi en taxi tillbaka, fanns inte så mycket att göra i Tromsdalen kände vi. Väl i Tromsø handlade jag lite på nytt i en matbutik och sedan tog jag och pappa en fika medan min faster begett sig tillbaka till båten. Den här resan var verkligen så speciell för mig. Jag och min pappa är rätt likasinnade och jag hade en fantastisk tid med honom. Jag tror han uppskattade det otroligt mycket han med. Trots allt, så är jag pappas lilla tjej ♥
 
Vid 18.00 när fartyget skulle börja lätta begav vi oss tillbaka. 19.00 var det i vanlig ordning middag för oss. God mat i vanlig ordning också. All servispersonal på Hurtigruten var otroligt trevliga och så oerhört tilltalande. Nog inte stött på trevligare personal! Efter middagen tog vi varsin värmande dryck och satte oss vid ett litet bord och myste. Någon stund senare ropar sjökaptenen ut att det går att skåda norrsken, så vi alla beger oss ut. Det roliga var att jag såg norrskenet bättre på min mobil än i verkligheten, haha. Kameran fångade färgen bättre än mina sinnen! 
 
När norrskenet var bortom räckhåll gav vi oss in i värmen. Från ingenstans fick jag ett ryck och ville beställa en drink i baren. Que Sofie? Något jag absolut inte gör i vanliga fall, haha. Pappa tyckte jag var fjantig men jag skulle prompt ha en drink! Jag undrar hur mycket alkoholhalten var i den drinken för jag blev lite lullig? (inte för att jag blir berusad lätt och snabbt). I samband med fylla (lol) så var jag sjösjuk, så gissa hur hela världen snurrade när jag la mig i sängen? Jag som tänkt studera efter min drink, aaaaaaaah skulle ju absolut inte ske. Rekommenderar alla som är lättberusade och lättsjösjuka att inte dricka på en kryssning, för det gör jag inte om! Annars var dagen helt i min smak ♥
 
Det var lunchbuffé varje dag och såhär såg min mat alltid ut. Potatis med någon typ av kött, skandinavisk husmanskost at it's finest ♥ Ni behöver inte påpeka upplägningen av maten, okej!!!! Haha! 
Fantastiska scenarion varje minut. 
Tromsø katedralen. Gillade trädesignen. 
 Går glatt till banken om byggnaden ser ut såhär.
Kolla mot horisonten! Älskar kontrasten mellan storstad och natur. Å hur det lyses upp vid bergen, helt fantastiskt.
Alla företag anspelar på SKAM i Norge, haha!!! 
Fabulöst bibliotek! 
Lite mer av Tromsø centrum.
 Postmodern arkitektur? 
Åk till Tromsø!! Ser ju nästan ut som en bild till en turistgudie för besökare till Tromsø? Vem försöker jag imponera på???? Jag gillade bilden! 
 Åker till Tromsdalen och flyr kylan ett tag.
Är medveten om att första bilden är lite blurrig men det är i princip den enda helhetsbilden jag har på katredralen, typiskt. 
Fascinerande med plåtarkitektur!
Min fina och älskade pappa.
Otroligt majestätisk.
Ser ni priset?!?!?!?! 
Fikadags! 
Dagens mat! 
Vill alltid bevittna norrsken. 
Min säkert 66 % alkoholhaltiga drink, haha!