/ Life of Sofie /

Nyårslista i efterhand

Gjorde du något under år 2018 som du aldrig gjort förut? 
Här önskar jag att jag kunde svarat något i stil som: "åkt zipline, hoppat fallskärm", men något sådant har jag inte gjort och jag vet fortfarande inte hundraprocentuellt om jag kommer våga, men samtidigt vill jag. Väldigt ambivalenta känslor som ni ser, haha. Men jag hamnade på akuten (gynakuten) och fick dropp, och det har jag aldrig varit med om innan och slipper helst det de kommande åren!! Jag lagade även ett hål, haha! Dessa smärtsamma ting skedde samma vecka, smärtsammaste veckan någonsin!
Genomdrev du någon stor förändring? 
Jag fick äntligen veta hur det var att vara kär på riktigt. 
Blev någon/några av dina vänner föräldrar 2018? 
Olivia blev tvåbarnsmamma i år men annars är det väldigt många bekanta och barndomsvänner som blivit med barn, man känner pressen nu (lol, nej) och att det är många som verkligen stadgat sig, vilket är både skrämmande och kul på samma gång!
Vilket datum från år 2018 kommer du alltid att minnas? 
26 februari. Då blev det jag och Henrik! ♥♥♥
Dog någon som stod dig nära? 
Tack och lov inte. Men saknaden efter mina mor- och farföräldrar är fortfarande enorm. 
Vilka länder besökte du? 
Danmark, Luxemburg, England, Singapore och Australien! Varav 4 av dem är nya länder!
Bästa köpet? 
Oj, jag har väl mest köpt "småprylar" i år så jag kan inte riktigt tänka på något speciellt (här ser man hur materiella ting verkligen inte har något värde i framtiden) men jag äääälskar mina Bose hörlurar som jag fick i present. Over-ear hörlurar är det bästa någonsin! 
Gjorde någonting dig riktigt glad? 
Att jag kom in på SU och får plugga i min hemstad samt att jag fick min första pojkvän. Det var fan på tiden, haha! Självklart alla resor med, jag överlever inte utan att resa. Mitt liv är inte hållbart annars, haha.
Saknar du något från år 2018 som du vill ha år 2019? 
Jag har blivit modigare med åren, definitivt, men jag kände att jag inte var det hundra procent 2018, så gärna mer braveheart i år! 
Vad önskar du att du hade gjort mer? 
LÄST!! Alltså vadfan, pinsamt! Jag har det som nyårslöfte varje år men sköter det verkligen inte och det är skamligt för jag har alltid varit en bokmal. Men jag har nog tappat det lite och behöver hitta tillbaka till banan igen. 
Vad önskar du att du gjort mindre? 
Blickat tillbaka. Jag borde leva som jag lär, för det värsta jag vet är att älta och önska att det skulle vara annorlunda nu. Skärpning nu i år! 
Favoritprogram på TV? 
Samma svar som förra årets nyårslista, jag kollar inte på tv. Men på datorn/paddan så definitivt Grace & Frankie och Huset fullt - igen! Från att älska Breaking Bad och Sons of Anarchy till värsta sitcom serierna, haha!
Bästa boken du läste? 
Eeeeeeh... läste jag ens??? Mina kurslitteratur böcker har varit rätt intressanta i alla fall....
Största musikaliska upptäckten? 
Svårt! Vem försöker jag lura? Bo Kasper! Hur fan kan jag ha missat dem innan? Är fortfarande så ledsen att jag inte kunde gå på deras konsert nu i november, men förhoppningsvis i år!  
Bästa helgen? 
När jag firade alla ♥-dag i förskott i Köpenhamn med H. 
Vad var din största framgång på jobbet 2018?
Ingenting, nu är jag student och lägger all krut på det. Men att jag får förlängt kontrakt är väl något, haha!
Din största framgång på det privata planet? 
Jag har blivit mycket bättre på att spara pengar men är nog fortfarande lika duktig på att slösa, hehe. Båda vägarna!
Största misstaget? 
Inte ska vi älta nu *blink blink*. Men hmm, jag har prokrastinerat med vissa saker och inte blivit klar i tid, det gör mig uppriktigt väldigt ledsen och det vill jag inte känna i år. 
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? 
Haha, svår fråga sen man fick pojkvän! Både och? Att vara kär är fantastiskt men ja, ni vet talesättet: "kär och galen" prickar mig fullkomligt. För man blir garanterat galen av att vara kär. 
Vad spenderade du mest pengar på? 
Resor garanterat. Åkte på värsta resan nyss ju!
Något du önskade dig och fick? 
Är än en gång väldgt glad över mina Bose hörlurar, hehe. Men i den icke-materialistiska världen så var det att komma in på SU och det har varit så kul. 
Något du önskade dig och inte fick? 
Inte vad jag kan komma på? Räknas önskan om 1 mille? 
Vad gjorde du på din födelsedag 2018?
Jag var hemma med min underbara familj, H och så bodde kusinen Rebecca här. Vi käkade indiskt ute på altanen, fikade och så fick jag öppna presenter. Mysigt och lugnt! 
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? 
Jag hade önskat att åka iväg på en solsemester under sommaren, jag är inte hel utan det. Tror det var sommaren 2012 som familjen inte åkte iväg och jag var så jääääävla förbannad över det så jag strejkade och stannade på riktigt inne hela sommaren. Min mamma trodde att jag hade förlorat alla vänner och blivit utfryst, men sanningen var att jag var så sur över att vi inte skulle åka på någon semester så sommarlovet kändes inte värt. Ja.... vilken normal unge man var. 
Vad fick dig att må bra? 
Familjen, H och mina älskade vänner! Självklart hundarna med. 
Vem saknade du? 
En viss person då och då, men den känslan är nästan helt väck nu. 
De bästa nya människorna du träffade? 
Återigen, alla på uni men också nu på alla resor. Att få träffa människor i alla världens hörn är verkligen ett privilegium och jag älskar det. 
Mest stolt över? 
Att jag stått på mig i många lägen och inte backat undan. Mycket annat med, men detta har jag haft svårt med förut, så det är jag stolt över att åstadkomma.
Högsta önskan just nu? 
Att få fortsätta resa som jag gör och bli bra med min ekonomi. Sakta men säkert. 
Vad tänker du göra annorlunda nästa år? 
Då denna lista är lite försenad, så ska ju frågan lyda: "(...) detta år" istället. Hmm, blir nog inga markanta skillnader men att gå oftare på gymmet och att försöka ordna upp med min ekonomi är något jag ska ändra på.